0786.604.552 [email protected]

Cum se analizeaza piata imobiliara in procesul evaluarii?

Analiza pietei pune bazele determinarii celei mai bune utilizari.

Abordarea prin piata

Abordarea prin piata fumizeaza date despre ratele de absorbtie si gradul de ocupare, ratele curente si despre avantajul competitiv al unei proprietati imobiliare pe piata

Etapele analizelor de piata sunt:

  • Pasul 1 –  Analiza proprietatii – Evaluatoruf identifica care sunt caracteristicile proprietatii subiect
  • Pasul 2 – Descrierea proprietatii cu cea mai buna utilizare a sa.
  • Pasul  3 – Urmarirea interactiunii dintre cererea si oferta existente la data evaluarii

Utilitatea si raritatea cunt factori ce influenteaza oferta competitiva de pe piata.

Ce urmarim prin analiza pietei?

Prin analiza pietei urmarim:

  • imobile cu utilitate similara
  • perceptia pietei cu privire la plusul sau minusul in utilitate
  • nivelui ofertei curente si viitoare pe toate segmentele ei (imobil terminat, in faza de construire, in faza de proiect)
  • stabilirea preferintelor pietei
  • sustinerea ierarhiei valorilor
  • prezentarea istoricului relevant de evolutie recent
  • compararea caracteristicilor proprietatii subject cu cele ale proprietatilor competitive

Cum se analizeaza piata imobiliara in procesul evaluarii

Ce este cererea de pe piata imobiliara?

Cererea reflecta nevoile, dorintele, puterea de cumparare si preferintele consumatorilor produsului imobiliar.

Analiza cererii se axeaza pe identificarea utilizatorilor potentiali (cumparatori pentru un anume tip de proprietate).

Se fac analize legate de:

  • interesul investitional pe segmente de poputatie, pe tipuri de unitati, pe volumul de creditare al
  • preferintele pentru un anumit tip de locuinta,
  • locatii,
  • modul de compartimentare
  • finisare si instalatii
  • apropierea de zone de interes
  • interesul fata de proprietaitile complementare ale functiei rezidentiale care pot fi diferite in functie de varsta, implicarea profesionaIa, marimea familiei, modul de viata, nivelul de cultura
  • nivelul veniturilor
  • tipologia locurilor de munca
  • considerente financiare
  • accesibilitatea mai mare la credit
  • varsta
  • implicarea profesionala
  • marimea familiei
  • modul de viata
  • nivelul de cultura
  • calitatea vecinatatilor
  • intimitatea rezidentiala
  • calitatea utilizatorilor proprietatior invecinate
  • climatul
  • topografia zonelor
  • disponibilitatea (apropiere, volumul si calitatea) facilittatilor
  • urbanizarea zonelor
  • prezenta serviciilor municipale locale
  • prezenta, calitatea si fructificarea favorabila de catre locuitori a infrastructurii urbane
  • prezenta institutiilor de cultura, de invatamant, a facilitati sanitare
  • prezenta serviciilor de pompieri, paza si politie
  • prezenta serviciilor de salubritate
  • prezenta serviciilor de monitorizare din partea municipalitatii
  • accesibilitatea proprietatilor (facilitatile de transport si sistemul stradal)
  • disponibilitatea si costul mijloacelor de transport in comun, a statiilor de taximetre
  • apropierea de complexe comerciale, piete agroindustriale, parcuri de joaca, scoli primare si generale, de mall-uri, de parcuri, zone de recreere, lacasuri de cult
  • calitatea tehnica a planul de urbanism si implementarea sa
  • sistematizarea urbana
  • directiile de dezvoltare urbanistica
  • structura taxelor si mpozitelor locale
  • raportul intre spatiile ocupate de proprietari si cele ocupate de chiriasi
  • modul de detinere a cotelor indivize
  • fructificarea coabitarii rezonabile normale intre coproprietari

Concluzii privind analiza de piata

O concluzie a acestei analize ar trebui sa reliefeze:

  • zone si diferentele intre acestea
  • tipul de locuinte si diferentele intre acestea
  • standardele de construire si materiale
  • calitatea finisajelor si instalatiile
  • dimensiune camere, proprietati, terenur
  • cine sunt potentialii cumparatori
  • disponibilitatea investitionala
  • care sunt preferintele manifestate pe piata de catre cei care cer astfel de proprietat
  • concluzia concentrarii cererii
  • ierarhizarea importantei caracteristicilor de baza ale proprietaIii
  • ierarhizarea si perceptia importantei unui element ce defineste piata specifica
  • aspecte de identificare a bunurilor necerute
  • elemente limitative ale apetitului investitional
  • alternative investitionale

Cele de mai sus trebuie analizate atat prin prisma ocuparii proprietatii de catre investitori cat si prin prisma perceptilor chiriasilor.

Estimarile cererii sunt formulate diferit in functie de nivelul de analiza. In unele cazuri, cererea poate fi estimata simplu pe baza informatiilor privind conditiile pietei sau a variatiilor utilizate in elaborarea previziunilor. Informatiile concrete despre cerere se pot evidentia din sursele de piata.

Raportul de evaluare intocmit de evaluatorul autorizat de catre ANEVAR (Asociatia Nationala a Evaluatorilor din Romania) este valabil în condițiile economice, fiscale, juridice și politice de la data întocmirii sale. Dacă aceste condiții se vor modifica concluziile acestui raport își pot pierde valabilitatea. Daca intervin anumite restrictionari ale dreptului de proprietate acestea vor fi luate in considerare in cadrul raportului de evaluare.

Solicita o evaluare imobiliara sau de bunuri mobile de la evaluatori autorizati ANEVAR.

Trimiteti copii scanate ale actelor la email [email protected] sau whatsapp 0786604552 sau completeaza urmatoarele formulare:

Raportul de evaluare va fi intocmit de evaluator autorizat. Alte lucrari disponibile pentru evaluatorii Anevar se regasesc in Lucrari